Stresa profilakse
 
Mūzika un mūzikas terapija vai ko var darīt pats ?!
Klausieties mūziku, lai mazinātu stresu. Tikai, lūdzu, ņemiet vērā, ka ikvienam ir dažādas mūzikas gaumes.  Klausieties tādu mūziku, lai jūs justos komfortabli.  Sēžot un piespiežot sevi klausīties relaksējošu mūziku, kas jums nav piemērota, var radīt stresu, nevis mazinātu to.

Mūzika būtiski ietekmē garastāvoklis un mazina stresu, strādājot vienlaicīgi vairākos līmeņos.
Daudzi eksperti domā, ka tieši mūzikas ritms, iedarbojas uz mums nomierinoši, bet mēs varbūt nemaz neapzinās to.  Viņi norāda, ka tad, kad mēs bijām vēl mūsu mātes klēpī, iespējams, mūs ietekmēja mūsu mātes sirdsdarbība. Vēlākā dzīvē mēs reaģējam uz nomierinošu mūziku, iespējams, saistot to ar drošu, relaksējošu vidi, ko sniedza mūsu māte.

 Mūzika var būt viena no visvairāk nomierinošām vai „nervus bojājošām” pieredzēm.  Izvēlēties to, kas iedarbosies uz jebkura persona, ir grūti, jo lielākā daļa izvēlēsies kaut ko , kas viņiem labāk patīk, nevis to, kas varētu būt pareizi.  Veicot plašus pētījumus par to, ka jebkura mūziku rada fizioloģiskas reakcijas daudzās sistēmās, tika atklātas  negaidītas lietas.
 
Daudzi no tā sauktiem meditāciju un relaksācijas ierakstiem faktiski rada nelabvēlīgus EEG (elektroencefalogramma - smadzeņu bioelektriskās aktivitātes peirarksts)potenciālus, kas ir tikpat slikti, kā Hard Rock un Heavy Metal ietekmē.  Pārsteidzoši bija, ka daudzās ķeltu, amerikāņu iezemiešu mūzikas izlasēs ar dažādu mūziku, kas saturēja skaļu bungu vai flautas skaņas, bija ļoti nomierinoša ietekme.  Svarīgākais secinājums bija, ka jebkura mūzika, kas atskaņota dzīvajā, un pat vidēji skaļi, pat tad, ja tas ir nedaudz pretrunīgi, ir ļoti labvēlīga ietekme. Visa cilvēka enerģētiskā sistēma ir atkarīga no skaņas ietekmes, fiziskais ķermenis atbild konkrēti uz dažiem toņiem un frekvencēm. 
 
Īpaša uzmanība jāpievērš pozitīvai ietekmei spēlējot vai radot mūziku sev.
 
 
 
Viena no pirmajām stresu mazinošām izmaiņām, kas notiek, tad kad mēs klausāmies melodiju - padziļinās elpošana. Paātrinās arī serotonīna ražošana organismā.

  Spēlējot mūziku fonā, veicot kādu darbu ,ir konstatēts, ka tā samazinātu stresu.

 Apvienojot relaksācijas terapiju ar mūziku, tā kļūst efektīvāka, nekā bez mūzikas.

Mūzikas terapija efektivitātes pastiprināšana

 Kā mēs jau iepriekš minējām, nav vienas mūzikas, kas būtu laba visiem. Cilvēkiem ir dažādas gaumes. Ir svarīgi, lai jums patiktu mūzika, kas tiek spēlēta.
Tālāk aprakstītas vispārīgas pamatnostādnes, maksimālai mūzikas efektivitātes palielināšanai.

•Lai atbrīvotos no stresa, mēģiniet veikt 20 minūšu "skaņu pirti." Uzlieciet relaksējošu mūziku , tad apgulieties ērtā stāvokli uz dīvāna vai uz grīdas. Labākam efektam Jūs varat uzlikt austiņas, lai labāk koncentrētu uzmanību.

•Izvēlieties mūziku ar lēnu ritmu - lēnāku nekā sirdsdarbība, kas ir aptuveni vidēji 72 sitieni minūtē. Mūzika, kurai ir atkārtota vai cikliska struktūra , ir atzīta par iedarbīgu vairumam cilvēku.

• Kad mūzika spēlē, ļaujiet tai plūst Jums pāri, noskalojot dienas stresu. Koncentrējaties uz savu elpošanu, padziļiniet to, elpojiet lēni un regulāri. Koncentrējieties uz klusumu starp mūzikas notīm, tas atturēs jūs no mūzikas analizēšanas un padara atpūtu pilnvērtīgāku.

•Ja Jums ir nepieciešama stimulācija pēc dienas darba, izvēlieties ātrāku mūziku, ar ātrāku ritmu.

•Ja jums ir grūti atrast piemērotu mūziku, izmēģiniet to, ko jūs esat iepazinuši ģimenē - piemēram, bērnības vai jaunības mīļākos gabalus.

•Dodieties pastaigā klausoties savu iecienītāko mūziku. Ieelpojiet un izelpojiet mūzikas melodijas ritmā. Ļaujiet, lai mūzika Jūs pārņem. Tas ir labs stresa mazināšanas veids, apvienojot to ar vingrinājumiem (uzmundrinošām pastaigām) un iztēli .

•Klausieties dabas skaņas, piemēram, okeāna viļņu vai dziļa meža skaņas. Mēģiniet doties 15 - 20 minūšu pastaigās, ja jūs esat tuvu jūrai vai klusam nelielam mežam. Ja tādas iespējas nav, jūs varat iegādāties ierakstus ar šādām skaņām.

 
 
 Atbalstiet mūs:
Ja vēlaties atbalstīt Stresa profilakses un veselības uzlabošanas atbalsta fondu, tad lūgums ziedojumiem izmantot  sekojošus konta rekvizītus: Stresa profilakses un veselības uzlabošanas atbalsta fonds, Reģ. Nr.: 40008155633, Kr.Barona 93-8, Rīga LV 1001,  Konts: LV55HABA0551027975476
Kontakti: eneirologs@inbox.lv, mob.t. 299-75-880