Stresa profilakse
 

 

Laika plānošana
Viens no biežākiem iemesliem, kas izraisa stresu, ir neorganizētība darbā vai mājās.  Šeit ir daži padomi, lai labāk organizētu savu laiku: 

 • Rakstiet dienasgrāmatu  un/vai
 • Uzrakstiet veicamo uzdevumu sarakstu, izdalot prioritātes , un laiku kad tie jāpabeidz.

 Uzdevumu, mērķu, pienākumu un citu darbību rakstīšana un grafiska atainošana, palīdz padarīt tos „taustāmus” un paveicamus. Plāns arī palīdzēs jums uzskatāmi pasniegt faktus, situācijā kad, piemēram,  priekšnieks lūdz Jūs izpildīt nepamatotus pienākumus.  Viņam var nebūt ne jausmas, ka esat pārslogots darbā un papildus pienākumus nevar izpildīt, ja vien kaut kas mainās.
Arī prioritāšu noteikšana palīdzēs jums samazināt stresu dažādās situācijās.
  • Izveidojiet sarakstu un nosakiet prioritātes.
    Tik daudz projektu, tik maz laika.  Lai uzveiktu stresu, jums ir jāiemācās noteikt prioritātes. Katras dienas sākumā izvēlēties vienu vissvarīgāko uzdevumu, kas jāpabeidz, un pabeidziet to.  Ja jūs esat persona, kas raksta sarakstu, lai to izpildītu, tad nekad nerakstiet vairāk kā piecus uzdevumus. Tādā veidā, jūs, visticamāk, paveiksiet visus darāmos darbus, un sajutīsiet lielāku gandarījumu par padarīto darbu un kontroli. 
  • Tad jūs varat iet uz priekšu un realizēt nākošos piecu punktus pēc saraksta. 
  • Ar laiku jūs varat sastādīt sarakstu ar uzdevumiem, ko varat nodot kolēģiem un ģimenes locekļiem.
  • Iemācies pateikt „nē”, kad tas nepieciešams.
    Stresam pakļautie cilvēki bieži nespēj sevi aizstāvēt. Tā vietā, lai teiktu, "es nevēlos to darīt" vai "man ir vajadzīga neliela palīdzība," viņi visu dara paši.  Tad tiem ir vēl vairāk ko darīt.
  • Dodiet savam priekšniekam izvēli.
     Sakiet "es tiešām vēlētos to paveikt, bet es nevaru to darīt neatsakoties no kaut kā cita.  Kuru no šīm lietām, jūs vēlētos lai es izdaru? "  Vairums priekšnieku sapratīs mājienu.  Tāda pati stratēģija strādā arī mājās ar savu laulāto, bērniem, radiniekiem un draugiem. 
  • Ja jums ir problēmas, sakot "nē", sāciet ar mazumiņu.  Piemēram, pasakiet savam vīram, lai tas pats uztaisa savu sviestmaizi, vai bērni paši sakārto savu istabu, u.tml.
  • Pildiet savu plānu. Jums jāsaprot, ka gandrīz visam būs nepieciešams ilgāks laiks, nekā jūs prognozējat. Atvēlot sev pietiekami daudz laika, lai veiktu uzdevumu, jūs maziniet trauksmi.  Un vispār, ja jebkādi termiņi ( darba nodošana, sanāksme u.tml.) rada problēmas, tādēļ vienmēr dodiet sev par 20 % vairāk laika, nekā jūs domājat, ka Jums būs vajadzīgs uzdevumu veikšanai.

 

 
 
 
     
Citi padomi laika plānošanai

• Paskatieties uz veidu kā Jūs darāt darbus. Vai Jūs esat perfekcionists ? Ja tā, mēģiniet izšķirt kādi uzdevumi patiesi prasa smalku uzmanību un pedantismu, un kurus var veikt paviršāk.
Padariet savu sarakstu reālistisku, izlemjot, ko Jums ir nepieciešams veikt konkrētā dienā, ar vissvarīgākajām lietām augšpusē. Risiniet tās pa vienai, un neuzsāciet nākošo, kamēr neesat pabeidzis pirmo.
• Plānojiet savu dienu, iekļaujot darba pārtraukumus, kas fiziski vai garīgi Jūs aizved prom no biroja. Mēģiniet neņemt darbu uz mājām.
• Kad esat vairākas lietas paveicis, nosakiet prioritātes un atlieciet mazāk svarīgos uzdevumus. Mācieties uzticēt citiem jautājumus, kurus nevar atlikt. Nodarbojaties ar savām darīšanām noteiktā dienā un laikā.
• Kontrolējiet satraucošu notikumu laiku. Mēģiniet nepieņemt svarīgus lēmumus , kad esat pārguris vai trauksmains.

 
 Atbalstiet mūs:
Ja vēlaties atbalstīt Stresa profilakses un veselības uzlabošanas atbalsta fondu, tad lūgums ziedojumiem izmantot  sekojošus konta rekvizītus: Stresa profilakses un veselības uzlabošanas atbalsta fonds, Reģ. Nr.: 40008155633, Kr.Barona 93-8, Rīga LV 1001,  Konts: LV55HABA0551027975476
Kontakti: eneirologs@inbox.lv, mob.t. 299-75-880